10 voimaa, jotka pakottavat bisneksesi muuttumaan

  • 0

10 voimaa, jotka pakottavat bisneksesi muuttumaan

Tags : 

Change

Liietoimintaympäristö pakottaa meitä muttumaan kiihtyvällä vauhdilla. Ja usein huomaamattamme. Esimerkiksi sosiallinen media pakottaa meitä sietämään epätäydellisyyttä; tekstejä ei ole enää aikaa rakentaa päiviä ja viimeistellä tunteja, blogitekstejä pitää suoltaa ulos jatkuvalla syötöllä eikä sähköposteissakaan enää vaadita huoliteltua kieltä, vaan siedetään kielivirheitä.

Lyödäksesi kilpailijasi sinun tulee seurata jatkuvasti ja systemaattisesti liiketoimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Reagoimalla niihin nopeasti saat selvää kilpailuetua tai vältät pahimmat sudenkuopat, jotka uhkaavat liiketoimintaasi.

Liiketoimintaasi kohdistuvat muutosvoimat löytynevät alle listattujen kategorioiden alta. Sekä markkinavoimat että teknologian vaatimat muutokset edellyttävät organisaatioltasi kykyä sopeutua nopeasti muutokseen. Loput kategoriat ovatkin mutkikkaampia muutoksen kannalta, sillä sieltä saattaa tulla nopeita muutoksia (esim. ilmastokatastrofien aiheuttamat muutokset bisnekselle) tai muutoksia, joihin on aikaa sopeutua (esim. jokin poliittinen päätös tai uusi laki).

Markkinavoimat

Markkinavoimat vaikuttavat mm. tarjontaan, kysyntään ja hinnoitteluun. Tyypillisiä markkinavoimien aiheuttamia muutoksia liiketoiminnalle ovat esimerkiksi

  • uudet innovaatiot ja tyydyttämättömät asiakastarpeet
  • uudet kilpailijat, erityisesti uusilta toimialoilta ja uudella liiketoimintamallilla toimivat
  • Yritysjärjestelyt, jotka voivat vahvistaa kilpailijoitasi, jos menetät esimerkiksi jonkin liiketoiminnallenne tärkeän toimittajan tai dealerin
  • muutokset toimitusketjussa

Teknologiset muutosvoimat

Yrityksesi IT-osasto sekä tutkimus- ja tuotekehitys ovat avainasemassa, kun seuraatte liiketoimintaympäristönne teknologisia muutoksia. Tyypillisiä teknologisia muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • toiminnanohjausjärjestelmän muutos ja sen myötä tulevat toimintatapamuutokset sekä uudet vastuut ja toimenkuvat
  • tuotannossa tehdyt tuotantouudistukset
  • muutokset asiakkaan käytöksessä (esim. verkkokaupan suosion lisääntyminen) ja kuinka asiakkaat tavoitetaan
  • toiminnantehostamistoimenpiteet

Taloudelliset muutosvoimat

Kaikki taloudelliset muutosvoimat vaikuttavat liiketoimintaan. Viimeaikoina olemmekin saaneet kuulla näistä muutoksista liiketoiminnalle uutisista päivittäin. Tyypillisiä taloudellisia muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • vähentyneet tilaukset ja sen vaikutus työvoimatarpeeseen
  • taantuma ja sen vaikutus toimitusketjuun
  • venäläisten ostovoiman hiipumisen vaikutukset mm. elintarviketeollisuuteen ja matkailuun
  • miten kreikkalaisten mahdollinen euroero vaikuttaa omaan liiketoimintaamme

Ideologiset muutosvoimat

Mikäli kilpailet globaaleilla markkinoilla, eteesi tulee monia ideologisia eroja, jotka edellyttävät liiketoimintasi sopeutumista uudenlaisiin toimintamalleihin. Tyypillisiä ideologisia muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • lahjonta, joka ei ole ainoastaan hyväksyttävää joissakin kulttuureissa, vaan suorastan liiketoiminnan edellytys
  • sosialistisissa ja kapitalistisissa toimintaympäristöissä olevat erot toimintatavoissa ja muissa käytännöissä
  • sukupuolten väliseen tasavertaisuuteen vaikuttavat erot esimerkiksi henkilöstön palkkauksessa, toimenkuvissa, esimies-alaissuhteissa jne.(esim. arabivaltiot)
  • uskonnolliset uskomukset vaikuttavat tuotevalikoimaan, esim. intialaisille ei hyödytä myydä naudanlihajalosteita

Politiikan muutosvoimat

Politiikasta olemme tottuneet vastaanottamaan mitä moninaisimpia muutosvaikutuksia liiketoimintaamme. Tyypillisiä poliittisia muutosvoimia ovat mm.

  • veropäätökset: alv, ympäristövero, pääomaverotus jne.
  • työsuhdeturvaan liittyvät päätökset, kuten esimerkiksi muutokset irtisanomisaikoihin
  • eläkepäätökset vaikuttavat työnantajankuluihin ja saattavat ohjata rekrytointeja
  • koulutuspoliittiset päätökset, esim. opiskelijamäärien leikkaukset, opiskelijoista maksettavien tukien määrät jne.

Median muutosvoimat

Media saattaa joko nostaa liiketoimintasi huipulle tai tuhota sen lähes täysin. Tällä hetkellä tapahtuva suuri muutos mediakentällä vaikuttaa kaikkiin toimialoihin ja pakottaa liiketoiminnat muuttamaan toimintaansa merkittävästi. Tyypillisiä mediakentän aiheuttamia muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • muutokset liiketoiminnan maineen ja riskien hallintaan
  • muutokset liiketoiminnan viestinnän uudelleenorganisointiin
  • johdon muuttuva rooli viestinnässä
  • vaikutukset mediabisnekseen, esimerkiksi messujen rooli ja merkitys ovat muuttuneet nopeasti

.Psykologiset ja sosiologiset muutosvoimat

Psykologiset ja sosiologiset muutosvoimat ohjaavat usein kuluttajien käytöstä ja tottumuksia.  Tyypillisiä psykologisia ja sosiologisia muutoksia liiketoiminnalle ovat esimerkiksi

  • kuluttajat ovat lisänneet verkko-ostostensa määrää ja mitä sieltä ostetaan
  • kuluttajat lukevat muiden kuluttajien arvioita ja tekevät ostopäätöksensä niiden perusteella eikä perinteisten mainosten
  • yrityksillä on mahdollisuus kerätä asiakaspalautetta entistä tehokkaammin ja aidosti kuunnella asiakastarpeita
  • kuluttajan ääni kuuluu voimakkaammin ja kauemmas kuin aiemmin

Moraaliset/eettiset muutosvoimat

Turvallisin tapa käsitellä moraalisia ja eettisiä muutosvoimia, jotka vaikuttavat liiketoimintaasi, on toimia moitteettomasti, jotta asiakkaasi ja muut yhteistyökumppanisi arvostavat yritystäsi.  Tyypillisiä moraalisia/eettisiä muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • yrityksesi palkkaa vain laadukasta ja ammattitaitoista henkilöstöä, joka saattaa muuttaa rekrytointiprosessejasi
  • yrityksenne asioi vain hyvämaineisten kumppanien kanssa, mikä saattaa muuttaa yrityksesi yhteistyökumppaneita ja tapaa työskennellä heidän kanssaan
  • moraaliset/eettiset muutosvoimat saattavat muuttaa laatuvaatimuksianne
  • muutoksia saattaa tulla arvoihin ja tapaan kohdella työntekijöitä, asiakkaita, toimittajia ja muita yhteistyökumppaneita

Ympäristöasioiden muutosvoimat

Ympäristöasiat liittyvät sääoloihin, luonnonkatastrofeihin, ilmaston muutokseen ja saastumiseen. Nämä kaikki saattavat vaikuttaa liiketoimintaasi. Tyypillisiä ympäristöasioihin liittyviä muutoksia ovat esimerkiksi

  • myrsky saattaa katkaista sähköt ja estää koko liiketoimintasi pitkäksi aikaa
  • ilmastoon liittyvät tapahtumat saattavat estää raaka-ainetoimitusten kuljetukset ja tuotteidesi toimittamisen asiakkaallesi
  • ilmastokatastrofit saattavat nostaa raaka-ainekuluja, esim. öljyn hintaa
  • huonosti hoidettu, yrityksen aiheuttama saasteongelma saattaa lopettaa koko liiketoiminnan nopeasti

Ihmisten tekemisiin perustuvat muutosvoimat

Ihmiset saattavat tahtomattaan tai tarkoituksella aiheuttaa muutospakkoa liiketoiminnalle omalla toiminnallaan. Jo vuosikymmeniä mm. aloitetoiminta on muuttanut työtapoja ja jopa tuotteita merkittävästi. Tyypillisiä työntekijöiden aikaansaamia muutosvoimia ovat esimerkiksi

  • sääntöjen vastainen toiminta saattaa aiheuttaa uudistuksia ja uusia toimintatapoja
  • johtamistavan muutokset saattavat lisätä tuottavuutta ja laajentua muihinkin yksiköihin
  • työntekijöiden paljastukset työnantajasta saattavat parantaa toimintatapoja
  • organisaatiomuutokset saattavat muuttaa tapaa tehdä töitä

Jätä kommentti

Spämmitarkastus *