Blogi

Muutosjohtamisen trendejä


Kun aloin tehdä muutosjohtamista – tai pikemminkin projektiviestintää – 1990-luvun lopussa Valmetin silloisessa toiminnanohjausprojektissa, harvalla meillä oli edes aavistusta, mitä tarkoittaa muutosjohtaminen, Change Management. Kiitän, kumarran ja kunnioitan syvästi silloista projektinjohtoa. Heillä oli kirkas ja edistyksellinen näkemys, että viestinnän ja muutosjohtamisen keinoin kyseinen hanke viedään menestyksellä ihmisten käyttöön ja liiketoiminnan hyödyksi. Sitä lähdimme yhdessä sitten

Lue lisää

 Muutokset eivät tapahdu sattumalta


Monet johtajat aliarvioivat, kuinka monista jopa varsin irrationaalisista syistä ihmiset vastustavat ja reagoivat muutokseen. Mutta he usein myös aliarvioivat, kuinka laaja keinovalikoima heillä itsellään on edistää muutosta. Seuraavassa kuvassa on kuvattu yleisimpiä lähestymistapoja ja keinoja, joiden avulla ihmisiä voidaan auttaa selviämään muutoksesta. Oman organisaation asiantuntijoiden lisäksi on muistettava panostaa myös muihin liiketoiminnalle tärkeisiin sidosryhmiin (esim.

Lue lisää

Kaikki haluavat edistystä, mutta kukaan ei halua muuttua


Niin tärkeää kuin muutos onkin, valtaosa ihmisistä ei halua muuttua eikä muuttaa toimintatapojaan ja käytöstään vapaaehtoisesti. Mutta edistystä janotaan kyllä. Kunhan minun lähelläni ei vaan keikutella venettä. Kotter ja Schlesinger (Choosing Strategies for Change, Best of HBR, 2008) ovat tutkineet, miksi ihmiset vastustavat muutoksia. Kun ne tunnistaa, on helpompi arvioida omaa ja oman organisaation muutoskykyä.

Lue lisää

Valitse muutosstrategia älykkäästi


Kotter ja Schlesinger (Kotter & Schlesinger, Choosing Strategies for Change, Best of HBR, 2008.) ovat tutkineet, että kaksi yleisintä sudenkuoppaa, joihin ylin johto lankeaa käynnistäessään toiminnankehityshankkeita ovat, että mietittäessä strategiaa, kuinka muutoshanke viedään läpi, käytetään vain yhtä näkökulmaa tai rajoitetusti useampia välittämättä vallitsevasta tilanteesta muutosta lähdetään tekemään ilman selkeää muutosstrategiaa. Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia joistakin

Lue lisää

Kukaan ei mene suosituksista piloille


Suomessa ei ole totuttu pyytämään eikä esittelemään julkisesti suosituksia. Suositusten esittelyä pidetään vähän nolona ja omahyväisenä. Suositukset eivät vaan kuulu kulttuuriimme, joten mitäpä sitä uskomusta muuttamaan. Ollaan vaan hipi-hiljaa ja toivotaan, että joku huomaisi panokseni. Pidän itse suosituksia suuressa arvossa ja sangen hyödyllisinä kaikille ammattilaisille ja osaajille – ne brändäävät sinua, yritystäsi ja palveluitasi tai

Lue lisää